Den Haag wordt geconfronteerd met toenemende netcongestie. De tekorten aan transportcapaciteit op het elektriciteitsnetwerk vormen een ernstige bedreiging voor de bedrijfscontinuïteit van organisaties en ook voor de toekomstige uitbreiding en verduurzaming van de energievoorziening van de gebouwen in dit gebied. Op 11 juni 2025 heeft een groot aantal partijen in de Intentieovereenkomst Flexvermogen afspraken gemaakt om dit gezamenlijk aan te pakken. De verkenning naar energiehubs in de Internationale Zone (IZ-net) is één van de concrete uitwerkingen van de in de intentieovereenkomst gemaakte afspraken.
Beeld: © ERDH
Figuur: potentiële clusters van gebouwen ogen kansrijk bij aanpak netcongestie in Internationale Zone
Duurzame groei
Slimme maatregelen waarmee ondanks netcongestie toch uitgebreid en/of verduurzaamd kan worden binnen de internationale zone moeten bijdragen aan duurzame groei van organisaties in de internationale zone van Den Haag. In dit gebied bevindt zich een groot aantal musea en internationale organisaties: Museon-Omniversum, Kunstmuseum Den Haag, Fotomuseum Den Haag, OPCW, Europol, World Forum en Eurojust.
Uit een eerste verkenning is gebleken dat oriëntatie op clusters van gebouwen die op dezelfde middenspanningsring zijn aangesloten kansrijk is om netcongestie te bestrijden. Hierbij zijn de gebouwen als het ware 'energieburen'. Een eerste reeks gebouwen op dezelfde middenspanningsring wordt momenteel nader onderzocht: Museon-Omniversum, Kunstmuseum Den Haag, Fotomuseum Den Haag, en OPCW. Hiervoor wordt de energievraag en detail geïnventariseerd, worden gesprekken gevoerd met stakeholders en oplossingsrichtingen in kaart gebracht. Alle mogelijkheden worden hierbij meegenomen; van batterij-opslag tot groepstransportovereenkomsten. De ervaringen die ERDH heeft opgedaan met Energiehub Parnassusplein worden hierin meegenomen.
Waardevol ecosysteem
ERDH heeft een overlegstructuur ingericht waardoor partijen op basis van vertrouwen gegevens delen. Dit blijkt ook in de Internationale Zone, waar partijen gelet op hun werkveld terughoudend zijn met het delen van data, zijn vruchten af te werpen. De komende maanden wordt de dataverzameling voor de eerste reeks gebouwen afgerond, worden flexscans uitgevoerd en een eerste verkenning van oplossingsrichtingen en financiële analyses uitgevoerd. Deze worden in het opdrachtgevend overleg van het Rijksvastgoedbedrijf, gemeente Den Haag en ERDH besproken en vervolgens gedeeld met gebouwbeheerders. Komend najaar worden hiervan de eerste resultaten verwachten.
Meer informatie
Voor meer informatie over IZ-net kun je met ons contact opnemen via postbus.erhd@rijksoverheid.nl of Ricardo de Roos ricardo.deroos@denhaag.nl.